Olen kuluneen vuoden aikana päässyt keskustelemaan koulutustilanteissa ja erilaisissa konsultointitapaamisissa sosiaalisen median hyödyntämisestä eri kokoisissa – ja eri toimialoja edustavissa – suomalaisissa yrityksissä. Eilisessä lounastapaamisessa mietimme tätä asiaa myös poliitikon henkilöbrändin näkökulmasta. Oli kyseessä sitten pörssiyhtiö, pk-yritys, poliitikko, urheilija tai oma instagram-tilini, mitä tulee sisältöön, tietyt lainalaisuudet tuntuvat pätevän. Sisältö on kuningas, yhä edelleen, mutta koska tämä mantra lausuttiin jo aika päiviä sitten, oletettavasti monet muutkin panostavat nyt sisältöön. Sen vuoksi oleellisempaa onkin keskittyä siihen, minkälaiseen sisältöön yritysten, poliitikkojen ja instagrammaajien tulisi panostaa, jotta sosiaaliseen mediaan käytetty aika maksaisi itsensä takaisin. Valuuttana ovat usein tykkäykset, jaot ja uudelleentwiittaukset, mutta parhaille on luvassa muutakin.

1. Yksinkertainen on kaunista

Elämme jatkuvassa informaatiotulvassa, jossa suurin osa sisällöstä luo meteliä ja ärsyttää aistejamme. Tästä syystä ihmiset arvostavatkin yhä enemmän yksinkertaista, napakkaa sisältöä, joka on helposti kulutettavassa muodossa. Tämä on osoittautunut useissa yrityksissä haasteelliseksi, sillä olemme monesti niin innoissamme omasta tuotteestamme tai palvelustamme, että haluamme kertoa siitä kaiken – kaikille. Tämän päivän menestyneimmät brändit, kuten Apple, Uber, Google ja Nike, ovat kuitenkin onnistuneet juuri minimalistisella tyylillään. Minimalismi ohjaa näiden brändien konsepteja, designia ja viestintää. Yksi kuva tai slogan riittää välittämään yrityksen edustaman arvomaailman ja halutun viestin.

Ohje #1: Sisällön suhteen vähemmän on enemmän.

2. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – video vieläkin enemmän

Microsoftin teettämän tutkimuksen mukaan ihmisen keskittymiskyky on keskimäärin 8 sekuntia, mikä on 4 sekuntia vähemmän kuin vuonna 2000. Kultakalan keskittymiskyky on 9 sekuntia. Todennäköisesti silmäilet tämänkin blogitekstin läpi, sen sijaan, että lukisit sitä sanasta sanaan. Ihmisillä ei ole yksinkertaisesti aikaa – tai halua- kuluttaa raskaita sisältöjä, vaan informaatio halutaan nopeasti sulavassa muodossa, minkä vuoksi erilaiset infographit, kuvat, videot ja seinätaulu-tyyppiset tekstit kasvattavat jatkuvasti suosiotaan. Visuaalista sisältöä myös jaetaan huomattavasti helpommin kuin pitkiä, puuduttavalta tuntuvia tekstejä.

Ohje #2: Kerro se kuvin.

3. Keskity olennaiseen

Luin erinomaisen vertauksen elokuvatrailereiden ja sisältömarkkinoinnin välillä. Elokuvaa tehdään vuosia, sen tekemiseen osallistuu satoja henkilöitä ja siihen käytetään miljoonia dollareita (Suomessa hieman vähemmän ;)), mutta elokuvan sanoma ja tunnelma onnistutaan silti vangitsemaan muutaman minuutin pituiseen traileriin. Insinöörivetoisessa Suomessa olemme usein liian perusteellisia ja kerromme tuotteestamme tai palvelustamme paljon sellaista, jolla ei ole asiakkaalle merkitystä. Sisältömarkkinoinnissa voisimme ottaa mallia elokuvatrailereiden tekijöiltä, jotka eivät kerro jokaista yksityiskohtaa mitä elokuvan tekeminen vaati, vaan näyttävät sen, minkä uskovat kiinnostavan katsojaa. Jos ihminen kiinnostuu, hän katsoo elokuvan. Jos asiakkaasi kiinnostuu, hän ostaa tuotteesi, ja silloin sinulla on tilaisuus kertoa koko juoni.

Ohje #3: Mene suoraan asiaan ja keskity oleelliseen.

4. Hanki puolestapuhujia

Sosiaalisessa mediassa jaot, seuraajat, tykkäykset ja kommentit ovat valuuttaa. Meidän tulisi luoda sellaista sisältöä, jonka lukija/katsoja haluaa julkaista sivuillaan ja jakaa ystävilleen ja lähettää viestimme sitä kautta eteenpäin yhä uusille vastaanottajille. Sisällön tulee jollakin tavalla koskettaa tai puhutella, joko emotionaalisesti tai informatiivisesti tai olla puhtaasti viihdyttävää. Ongelma monissa yrityksissä on se, että sisältö on hyvää ja asiallista, mutta se ei välttämättä kosketa ketään. Liian geneerinen toimialatieto on usein tällaista. Lähde liikkeelle sen pohtimisesta, että minkälaista sisältöä itse jaat omissa verkostoissasi.

Ohje #4: Viestilläsi on oltava jokin suurempi merkitys, jotta ihmiset haluavat jakaa sen.

5. Olipa kerran…

Tarinankerronta on vanhin puhutun tekstin muoto. Ihmiset oppivat jo pienenä käsittelemään monia asioita tarinoiden kautta, eikä tämä piirre katoa aikuistumisen myötä. Yrityksen tarina on se, joka tekee siitä kiinnostavan asiakkaan silmissä. Yrityksen tarina on myös se, joka erottaa yrityksen kilpailijoista. Yrityksen tarinaa ei ole helppo kopioida vaan se tekee yrityksestä ainutlaatuisen. Tuotekeskeisen markkinoinnin aika on ohi, asiakkaat ovat kiinnostuneita yrityksen laajemmasta sosiaalisesta merkityksestä ja siitä, miksi yritys on ylipäänsä olemassa. Tästä ovat kiinnostuneita myös yrityksen työntekijät. Ja todennäköisesti kaikki muutkin sidosryhmät.

Ohje #5: Kerro yrityksen tarina ja pian saat myydä lippuja koko näytökseen

Olkoonkin niin, että sisältömarkkinoinnin perustotuudet ovat hyvin samankaltaisia yrityksen koosta ja toimialasta riippumatta, jokaisen yrityksen sisältöstrategia on kuitenkin erilainen, sillä se lähtee liikkeelle aina yrityksen liiketoimintastrategiasta. Sisältöstrategia on myös räätälöitävä jokaiselle kohdemarkkinalle erikseen, sillä sosiaalisen median käyttöaste ja -tavat vaihtelevat eri maiden välillä suuresti. Olemme Avaintuloksessa perehtyneet sosiaalisen median käyttöön eri Aasian maissa, erityisesti Kiinassa, ja keskustelemme mielellämme kanssasi, miten sinun yrityksesi sisältöstrategia saadaan istumaan kiinalaiseen sosiaalisen median maailmaan. Jätäthän yhteydenottopyynnön täällä, mikäli A(a)sia kiinnostaa!

Sonja Lahtinen
KTM, Projektipäällikkö

P.S Kesän aikana harjoittelen tekemään videobloggauksia, jotta teidän on jatkossa entistä helpompi ja viihdyttävämpi kuluttaa myös meidän sisältöjämme.